Autobaterie v zimě a v létě
Péče o autobaterii v provozu
Mezi základní pravidlo pro udržení autobaterie v kondici platí, že je nutné baterii udržovat v nabitém stavu. Pokud jezdíte kratší trasy, více startujete nebo nejezdíte příliš často, baterie se během jízdy nestíhá dobít na plnou kapacitu. Je tak nutné baterii častěji kontrolovat a dobíjet. Obecně se dá říct, že pokud se má baterie dobít pouhou jízdou autem, potřebuje alespoň 50 Km jízdy, aby doplnila kapacitu odevzdanou jedním nastartováním motoru.
Baterie a zima
Autobaterie v zimě nízkými teplotami trpí. Pokud je autobaterie vybitá, dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou (hrozí i roztržení autobaterie). Naopak, pokud je baterie nabitá, nevadí ji ani mrazy několik desítek stupňů pod nulou. Pokud jezdíte delší trasy, baterie se zvládá sama dobít prostřednictvím alternátoru. Pokud však máte v zimě častější starty, nebo jezdíte kratší trasy, baterie nestíhá doplnit celou kapacitu, kterou vydá na nastartování motoru. V těchto okamžicích je dobré baterii častěji kontrolovat a dobíjet.
Nejjednodušší orientační test kapacity baterie je možný prostým změřením napětí baterie a vyhodnotit dle následující tabulky (měření provádíme, když je baterie v klidu, tedy několik hodin po jízdě).
Nabití 100 % td> | < 12.6 V | |
Nabití 75 % | 12.4 – 12.54 V | |
Nabití 50 % | 12.24 – 12.4 V | Nutné dobít |
Nabití 25 % | 11.88 – 12.18 V | Nutné dobít |
Baterie a léto
Mnoho lidí si myslí, že v létě je baterie zcela v bezpečí, což ale není tak úplně pravda. Pokud jsou v létě teploty poměrně vysoké, baterie trpí větším samovybíjením. Pokud tedy opět baterii nedobíjíme dlouhými jízdami, nebo ji nekontrolujeme a nedobíjíme nabíječkou, může se baterie vlivem samovybíjení vybít až k nízkým hodnotám kapacity. Obecně, pokud je baterie hluboce vybitá a není ihned nabitá, dochází k tzv. sulfataci desek. Na elektrodách článků se tak usazuje síran olova a vytváří tak neprostupnou vrstvu na deskách a baterie ztrácí užitnou kapacitu. Proto je důležité baterii kontrolovat i v létě. Mnohdy totiž baterie, která dostane takto zabrat v létě, projeví svou sníženou kapacitu a nižší startovací proud právě v zimě, kdy má motor mnohem větší vnitřní odpor a potřebuje tak maximální výkon baterie.
Z toho vyplývá, že se opravdu vyplatí baterii pravidelně kontrolovat a dobíjet jak v létě, tak v zimě, protože každé hluboké vybití baterie, každé promrznutí snižuje kapacitu a životnost autobaterie.